הרחקת נחשים ארסיים,תת ארסיים,גדולים וחנקיים.

בארץ קיימים שבעה סוגי משפחות נחשים: צפעיים, שרפיים,זעמניים, חנקיים, נחשוליים,נימוניים. מתוכם יש 41 זנים של נחשים שחיים עימנו.

לנחש יש עד כ-400 חוליות אשר עוזרות לו לנוע ולהתפתל כפי שהוא נוהג לעשות. הנחש משיל את עורו מספר פעמים לאורך חייו כיוון שהוא גדל ומתארך ואיבריו מתארכים גם כן, לכן הוא מייצר לו עור חדש ומשיל את קודמו- כמו אצל החרקים.

אין לנחש אוזניים חיצוניות, אך יש לו אוזן אחת פנימית אשר מאפשרת לו לשמוע זעזועים בלבד, גם ראייתו לא טובה כשל רוב בעלי החיים, אך חוש הריח שלו מפותח עד מאד, הדבר נעשה על ידי לשונו, בעזרת הוצאת הלשון הוא לוכד מולקולות ריח וכשלשונו נוגעת באיבר ספציפי בחך העליון השדר מועבר למוח וכך הוא מזהה ריחות. איבר זה נקרא  איבר יעקובסון.

snakeהנחשים הם בעלי דם קר או בשמם המקצועי- אקסוטרמיים ופויקלותרמיים, שזה למעשה תלות בטמפרטורה בגורם חיצוני, כי רמת המטבוליזם שלהם נמוכה. זאת אומרת שאם חם הפעילות שלהם תגבר אך אם חם מדי היא תפחת כיוון שהנחשים אינם פעילים במצבים קיצוניים מדי, כמו שאר בעלי החיים האקסוטרמיים.

יש נחשים שיכולים לגדול ולהתארך עד לאורך של 15 מטר ולמשקל של טון כמו שארע בקולומביה, בעת גילוי מאובנים. בגן החיות באינדונזיה היה זה פיתון מרושת ששקל 447 קילו ואורכו היה כ-15 מטר.

עונת הרבייה של הנחשים מתבצעת בקיץ ובאביב, כשהנקבה מפרישה פרומונים המושכים את הזכרים אליה. הזכרים יחד עם הנקבה מייצרים בגופם כדור הנקרא כדור הזדווגות ובתוך כל הליפוף הזה אחד הזכרים מזדקר והוא זה שמפרה את הנקבה. לזכר יש שני איברי מין.

כמות הביצים היוצאת מהנקבה נעה בין 2-100 תלוי בזן הנחש, ותוך חודש בוקעות הביצים בעזרת שן הבקיעה אשר נושרת לאחר בקיעת הביצה מאותם אבקועים.

Daboia_palaestinaeהנחשים ניזונים מבשר, רק זן אחד משלב פירות בתפריט שלו, נחש הבחיחנים, אשר מתקיים באזור דרום מזרח אסיה. הנחשים הקטנים יותר אוכלים חרקים והגדולים אוכלים חיות, אנקונדה למשל יכולה לאכול חזיר שלם, הנחשים אינם מסוגלים ללעוס לכן הם פורקים את הלסתות שלהם ובולעים את הטרף בשלמותו, כשהטרף נמצא בגופם פועלת מערכת השרירים המיוחדת שלהם שמועכת את הטרף.

הנחשים משתמשים בשתי שיטות לצוד את הטרף שלהם, האחת היא בעזרת חנק- עד לכדי איבוד הנשימה, והשנייה היא הכשה עם ארס אשר ממית את הטרף.

הארס נמצא אצל הנחש בבלוטות ארס בראשו של הנחש, אשר מופרש ישירות אל שיני הנחש החלולות שבקצה יש חור וכמו מזרק הארס נשאב אל החור. הנחשים בעלי שיני ארס תמידיות אינם מכישים הם רק נושכים. לאלו המכישים יש שיני ארס המתקפלות ורק בעת ההכשה הם נפתחות ומתיזות ארס.

יש גם את הסוג תת ארסיים, אילו נחשים בעלי שיני ארס מרזביות, כלומר שהחור ליציאת הארס הוא בצורת מרזב. אלו נחשים שצריכים להחזיק את הטרף שלהם זמן מה כדי שהארס יכנס אל הטרף, אדם מצליח לחמוק מהארס עוד לפני כניסתו לגוף, לכן הנחשים הללו פחות מסוכנים לבני האדם.

הארס עשוי ממינרלים וחלבונים אשר משתק את מערכת כלי הדם של הטרף, הכליות קורסות בגלל עומס הרעלים שבגוף, ואז הטרף מאבד את הכרתו. נחשים מסוימים גורמים ישירות לפגיעה במערכת העצבים של הטרף. הדבר פוגע ברקמות הריאה וזה מוביל לחנק, בכל מקרה הטרף ימות או מחנק פנימי, או שטפי דם פנימיים או מעומס רעל בכליות.

נחשים אשר הורגים את טרפם בעזרת חנק, מלופפים עצמם סביב הטרף במהירות וגורמים לו לאיבוד הנשימה ובדרך כך גם לדום לב, רק כשהלב נדם, הנחש משחרר את הליפוף.

איך מזהים הכשת נחש ארסי?

ברגע ההכשה תרגישו כאב,הלם, חולשה ודופק מהיר, חיוורון, נפיחות ואדמומיות.

כך צריך לנהוג אחרי הכשת נחש:

דבר ראשון, צריך להשכיב את הנפגע ללא מאמץ מצידו בכדי שינוח ויירגע. דבר שני נסו לזהות את זן הנחש, לפי מראה וצורת פנים, האם פניו היו משולשות? מה היה גודלו? צבעו? האם ההכשה התרחשה בצפון הארץ? בדרום הארץ?- דבר זה חיוני לדעת איזה סוג טיפול יקבל הנפגע.

אסור לנפגע להזיז את האיבר בו הוכש, יש לקבע את האיבר ולמנוע מהנפגע לזוז, לאחר מכן יש לפנותו ישירות לבית החולים הקרוב ביותר.

אסור בשום אופן למצוץ את הארס או לבצע חסימת עורקים!!!

דרכים להימנע מנחשים אצלכם בבית:

  1. לסדר ולנקות היטב את סביבת החצר, לא להשאיר חפצים זרוקים כמו פחיות או קופסאות שיוצרות לנחש מקום מסתור.
  2. להקפיד לנקות אחר בעלי החיים ששוכנים בבית.
  3. מכרסמים מביאים נחשים בעקבותיהם,להיזהר ולשים לב בבתים צמודי קרקע לא להשאיר אוכל ושאריות מזון על הרצפה.
  4. נחשים נמשכים ללחות, השקיה מרובה של צמחיית הגינה עלולה להביא אותם.
  5. עציצים הם מקום מסתור נפלא בשביל הנחשים, יותר מדי עציצים יכולים להביא אותם אליכם הביתה.
  6. אזורי בנייה גם כן הם אזור המסתור של הנחשים, שכן הבנייה גורמת להם לצאת החוצה.
  7. יש להימנע מניסיון של תפיסת נחש באופן עצמאי,אם אין לכם את הניסיון הדרוש, יש להתקשר ללוכד נחשים מוסמך.
  8. הדברת נחשים היא עוד שיטה להיפטר מהם אך הדבר דורש כימיקלים מסוכנים לאדם ולכן אסור לכם לשהות במקום מספר ימים.
  9. בעלי כלבים צריכים לדעת שאם יש נחש בגינה, הכלב יהיה הראשון שימצא אותו, והסיכוי הסביר שהכלב הוא זה שיהיה מוכש ראשון, לכן אם הכלב נובח בגינה שימו לב.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *