הדברת כנימות מגן וטיפול

הכר את האויב

לכנימות מגן יש 8000 סוגים בהן 48 משפחות, בישראל קיימות 18 משפחות שלהן יש מעל 200 זנים. ניתן למצוא אותם על צמחים הגדלים באזורים טרופים, לכן אם תראו על עץ המנגו שלכם יצורים בגודל 2 מילימטרים עד 30 מילימטרים (תלוי בזן) עם חדק שאיבה זהו המזיק כנימת המגן.

coccoidea

הרבייה של כימות המגן היא בעיקר כאשר הזכר חי  רק עד 3 ימים ולו יעוד אחד- להפרות את הנקבה, הוא איננו ניזון מהעלים כי אין לו חדק שאיבה, יש לו כנפיים אחוריות אשר מסייעות לו להתרומם מעל הנקבה. לנקבה אין כנפיים, לה יש חדק שאיבה, היא גדולה יותר מן הזכר וצורתה כמו שק גדוש.

מרגע בו בוקע הזחל מהביצה הוא והאחים שלו אוכלים את האמא ואז הוא מוצא לעצמו את העלה ושולף את גפי הפה- החדק שלו ויונק את הצמח. יש למעלה מ300 סוגים של נקבות כנימת המגן אשר הורסות יבולים רבים, בניהם תמצאו את הכנימה השחורה, הכנימה האדומה, קמחית ההדר, קמחית האננס, קמחית קני הסוכר, איצריית ההדרים, קמחית הגפן ועוד רבות אחרות, כל אחת מהן הורסת סוג אחר של יבול.

ישנם גם זנים אשר ידידותיים לאדם כיוון שהוא מכין מהכנימות הללו את הצבע האדום לטקסטיל, אמנות ולמזון.

coccoidea red

איך להיפטר מכנימת המגן?

  1. אלכוהול 70 אחוז בהחלט הורג אותם, מרחו בעדינות על עלי הצמח בעזרת צמר גפן מעל ומתחת והמתינו במשך שעה, לאחר מכן שטפו בעדינות עם סבון את העלים כך שאם נשארו צאצאים הם יחוסלו גם כן. ודאו כי הצמח לא נאכל מהאלכוהול, בדקו לפני כן אם אותו צמח יכול לשאת את האלכוהול.
  2. כוס שמן קנולה ושתי כוסות מים קרים בתוך מיכל התזה יסלקו את הכנימות מהעלה כיוון שהכנימות גדלות הן נתקעות בנקודה אחת בעץ ומתעטפות במעטפת כרומית, ספרי השמן צריך לנטרל אותן ולהוקיע את הכנימות מתוך הצמח.
  3. מים וסבון במיכל התזה יעשו את העבודה לצמח ביתי, הם ישמידו את הכנימות.

1 Comment

  • גבי דצמבר 24, 2019 הגב

    היתה לי בעיה דומה עם סוקולנטים, בעיקר מן הסוג Haworthia, שמוצאם מדרום-אפריקה. לידיעתי, קשה להיפטר מן הכנימות שנטפלו לצמחים אלה. האם אלכוהול 70% הוא בטוח עבורם? האם עדיף פשוט לרסס או מוטב לטבול את הצמח בתמיסה, ולכמה זמן?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *